تبلیغات
آموزش و مقاله های متنوع كامپیوتری و درسی - طرح درس علوم تجربی سال اول راهنمایی
آموزش و مقاله های متنوع كامپیوتری و درسی
همشه سربلند باشید
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


این وبلاگ جهت رفع نیازهای شما عزیزان ایجاد شده است

مدیر وبلاگ : احمد آچاك
مطالب اخیر
نویسندگان
نظرسنجی
نظرتان در مورد این وبلاگ چیست




طرح درس علوم تجربی سال اول راهنمایی

برای مشاهده طرح درس بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

نام‌ درس:

علوم‌تجربی موضوع: انواع مخلوط مدت: 45 دقیقه

شماره‌ی طرح درس: نام مدرسه: تعداد دانش‌آموزان: نفر

نام دبیر: كلاس:

اول 1 تاریخ: 30/9/83

صفحه كتاب:

37- 35

مشخصات كلی

 

 

آشنایی با مخلوط همگن و ناهمگن

 

هدف كلی

 

 

1- تعریف مخلوط همگن و ناهمگن را بداند.

2- ویژگی‌3- های مخلوط همگن و ناهمگن را بداند.

4- بتواند برای مخلوط همگن و ناهمگن مثال بزند.

5- مثال‌6- هایی كه در زندگی روزانه در رابطه با این دو مخلوط می‌7- باشد نام ببرد.

8- بداند نام دیگر مخلوط همگن محلول است.

9- بداند كه جداسازی مخلوط ناهمگن راحت‌10- تر است.

 

هدف‌های رفتاری

 

 

اشاره به این موضوع كه تمام چیزهای اطراف ما را خداوند آفریده از جمله مواد گوناگون و توجه به این مطلب كه هستی و هر چه در آن است برای انسان آفریده شده و خلقت خاك، آب و هوا كه نمونه‌هایی از مخلوط‌های همگن و ناهمگن است بیهوده نبوده و در خدمت انسان و برای بهتر زندگی كردن او و در نهایت به كمال مطلوب رسیدن او می‌باشد.

 

هدف دینی

 

 

كتاب درسی ـ گچ رنگی ـ وسایل آزمایش از قبیل لیوان، آب، نمك، شكر، قاشق، خاك، مقداری نخود و لوبیا و عدس، مقداری آجیل، بشقاب

 

وسایل كمك آموزشی

 

 

سخنرانی ـ بارش مغزی ـ پرسش و پاسخ، انجام آزمایش

 

روش و شیوه‌ی تدریس

 

3 دقیقه

 

سلام، احوالپرسی از دانش‌آموزان، دقت در وضعیت جسمی و حضور و غیاب آنها كنترل تكالیف دانش‌آموزان

 

قبل از شروع درس

 

7 دقیقه

 

قبل از شروع درس برای آماده‌سازی دانش‌آموزان برای درس جدید سؤالاتی از درس گذشته پرسیده می‌شود:

الف) انواع مواد را نام ببرید.

ب) تعریف عنصر چیست؟

ج) تعریف ماده مركب چیست؟

د) ماده‌ی خالص كدام است؟

هـ ) برای عنصر، تركیب و خالص مثال بزنید. و) فرق مخلوط و خالص را بیان كنید.

ارزشیابی تشخیصی

 

5 دقیقه

 

برای ایجاد انگیزه دو لیوان برداشته مقداری آب در هر دو می‌ریزیم به یكی مقداری نمك و به لیوان دیگر مقداری خاك اضافه می‌كنیم و هر دو را هم می‌زنیم و از یكی از بچه‌ها می‌خواهیم كه خاك را در آب پیدا كند و نشان دهد و از دانش‌آموز دیگر می‌خواهیم كه نمك را در آب پیدا كند و نشان دهد البته دانش‌آموز دوم نمی‌تواند این كار را انجام دهد پس آیا نمك‌ها كجاست؟ به دانش‌آموز دوم می‌گویم آب را چشیده و هم‌خودش و هم سایر دانش‌آموزان را از وجود نمك مطلع كند سپس به دانش‌آموزان خبر دهد كه آب شور می‌باشد. دانش‌آموزان می‌گویند و می‌پرسند سپس با آنكه آب شور است را دیده نمی‌شود و با همین سؤال درس جدید را ارائه می‌دهیم.

 

آماده‌سازی و ایجاد انگیزه

 

7 دقیقه

 

تدریس درس جدید را به این ترتیب آغاز می‌كنیم: بررسی شكل كتاب صفحه 37- 35 ـ مطالعه كتاب

همان‌طور كه دوستان شما آزمایش را انجام دادند متوجه شدید در هر دو لیوان مخلوط تشكیل شده ولی این دو مخلوط با هم تفاوت دارد. امروز با دو نوع مخلوط و تفاوت آنها آشنا می‌شوید، سپس روی تخته‌سیاه با اشاره دوباره به تعریف مخلوط و تفاوت آن با ماده‌ی خالص انواع مخلوط‌ها را می‌نویسیم و هر دو مخلوط یعنی همگن و ناهمگن را تعریف كرده و اشاره می‌كنیم كه نام دیگر مخلوط‌های همگن محلول است. دوباره برای دریافت بهتر موضوع درس دست به انجام آزمایش می‌زنیم، این‌بار از دو گروه می‌خواهیم كه آزمایش را انجام دهند و در حین آزمایش چك‌لیست مربوط به این دو گروه را هم تكمیل می‌كنیم.

گروه اول آزمایش اول با وسایل آب و لیوان و قاشق و شكر و گروه دوم آزمایش دوم با وسایل بشقاب، مقداری نخود، لوبیا و عدس. گروه اول شكر را در آب حل كرده و هم زده و دیگر شكر دیده نمی‌شود و نمی‌توان آن را تشخیص داد و با چشیدن آب به این نتیجه می‌رسند كه تمام آب شیرین شده و در همه‌جای لیوان شكر وجود دارد. گروه دوم در بشقابی مقداری نخود و لوبیا و عدس را با هم مخلوط كرده و سرگروه به هر یك از اعضای گروه مقداری از این مخلوط را می‌دهد و از آنها می‌پرسد آیا به همه به یك اندازه مخلوط داده است. كه البته پاسخ دانش‌آموزان خیر است و این دانش‌آموزان نتیجه می‌گیرند كه اجزای این مخلوط با چشم دیده شده و قابل تشخیص است و به هر كدام تعداد مساوی این مواد نرسیده و پخش نشده است. پس از اتمام آزمایش با روش بارش مغزی ویژگی‌های این دو مخلوط را به‌طور جداگانه روی تابلو نوشته و در نهایت دانش‌آموزان به این موضوع پی می‌برند كه مخلوط همگن اجزای آن قابل تشخیص نیست و به‌طور یكنواخت پخش شده است و مخلوط ناهمگن اجزای آن قابل تشخیص است و به‌طور یكنواخت پخش نشده است.

برای پایان درس برای اطمینان بیشتر از اینكه دانش‌آموزان درس را متوجه شدند از آنها می‌پرسیم كه آجیل مخلوط ناهمگن است یا همگن و آنها با توجه به ویژگی‌های مخلوط‌ها و با دیدن آجیل و اینكه مقداری آجیل در دست بعضی از دوستان خود مشاهده می‌كنند كه اجزای آن قابل تشخیص است و به‌طور یكنواخت پخش نشده است، پس مخلوط ناهمگن است.

 

ارائه‌ی درس جدید

 

5 دقیقه

 

در این مرحله از درس ارائه شده خلاصه و جمع‌بندی به عمل آمده و در روی تابلو نوشته شده و سپس به‌صورت پرسش از دانش‌آموزان سؤالاتی به‌عمل می‌آید تا درس خلاصه شود:

تعریف مخلوط چیست؟

انواع مخلوط را نام ببرید.

ویژگی‌های مخلوط همگن و ناهمگن چیست؟

برای هر مخلوط مثال بزنید؟

 

جمع‌بندی و خلاصه

 

5 دقیقه

 

برای این مرحله از تدریس از دانش‌آموزان سؤالی پرسیده می‌شود و باید افراد گروه برای جواب مشورت كرده و جواب توسط منشی گروه نوشته شود سپس جواب هر گروه را بررسی كرده و در نهایت همه‌ی گروه‌ها را تشویق و به گروه برتر جایزه داده شود و سؤال این است «آیا هوا مخلوط همگن است یا ناهمگن»

 

ارزشیابی پایانی

 

3 دقیقه

 

پرسیدن فصل 4 تا صفحه‌ی 34

نوشتن 5 سؤالی كه از متن درس پیدا كرده‌اید.

مطالعه‌ی درس آینده برای آمادگی دانش‌آموزان صفحه‌ی 34 تا صفحه‌ی 38

آوردن وسایل برای آزمایش درس جدید

 

تكلیف شب

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
          
دوشنبه 20 آبان 1387





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس